Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Ramadhan 1431

1 Ogos 2011 merupakan hari pertama umat Islam diseluruh dunia berpuasa. Bagi yang menunggu kedatangan bulan yang penuh mulia, penghargaan dan kenikmati dirasai. Namun masaih ada lagi segelintir manusia yang tidka berpuasa...terutamanya lelaki dewasa. Sewaktu aku menuntut perguruan di Batu Pahat 4 tahun yang lepas... kebanyakkan pekerja kilang terutamanya lelaki dengan tidak segan silu makan tengahari dan pagi digerai-gerai tepi jalan berdekatan dengan kilang sekitar Parit Raja. Kedai-kedai ini pun satu, dah le bukak berniaga waktu pagi...dah tau orang Islam berpuasa jangan dijual makanan kepada orang Islam. Secara langsung dan tidak langsung..kita berkongsi dosa akibat orang yang tidak berpuasa... dah le berpuasa...merokok dengan bangganya... tidak tahu malu dengan orang yang berpuasa.

Satu lagi pengalaman yang aku alami ialah...ketika dalam perjalanan pulang ke rumah dari Batu Pahat. Aku memandu kereta di highway sekitar Sedenak dan Simpang Renggam...sedang asyik memandu...tiba-tiba singgah bungkusan air plastik yang masih lagi berisi air batu di cermin kereta aku. Geram tak geram... aku memintas lori yang sungguh biadap. Ku lihat..pemandunya seorang lelaki melayu siap berkopian bersama dengan pembantunya.

Sedangkan anak-anak kecil sungguh excited untuk berpuasa dan mampu berpuasa...takkan le kita yang dewasa ni yang dikurniakan dengan kudrat yang banyak tidak mampu menahan dugaan ketika bulan puasa. Ibu-ibu yang sarat mengandung juga mampu untuk berpuasa. Aku yang mengandungkan anak kedua aku 7 tahun lepas juga mampu untuk berpuasa selama sebulan...walaupun anak aku dijangkakan lahir pada Hari Raya Kedua. Bagi yang dewasa... tunjukkanlah contoh yang terbaik kepada generasi-generasi akan datang....

Apa agaknya hukuman bagi mereka yang tidak berpuasa? Bagi aku... penggunaan kaedah Van Jenazah bagi mengangkut individu yang tidak berpuasa adalah baik, pengenaan denda dan hukuman juga boleh dipertimbangkan.... dan bagi mereka yang masih berbuat demikian... letakkan sahaja di Bilik Mayat....sebagai hukuman. Pokok pangkalnya..seberapa banyak bentuk hukuman yang dikenakan dan diperkenalkan... jika individu itu tidak mempunyai iktikad dan keazaman serta tanggungjawab terhadap Islam, perkara tidak berpuasa masih terjadi. SELAMAT BERPUASA