Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Deman Campak



Bayi dan kanak-kanak biasanya sering dijangkiti penyakit demam campak. Demam campak berbeza dengan penyakit Cacar Air. Kebiasaannya manusia akan terkena penyakit demam campak dan cacar air ni sekali sepanjang hidupnya. Penyakit campak atau lebih dikenali sebagai demam campak ialah penyakit berjangkit yang disebarkan oleh virus, khususnya paramiksovirus daripada genus Morbillivirus, menyerang sistem pernafasan melalui titisan lembapan bersin atau batuk. Demam virus beruam paling biasa ini, yang turut dikenali sebagai morbili, rubeola atau measles. Virus campak juga boleh dipindahkan terus daripada ibu yang mengandung kepada janinnya, menyebabkan kelahiran pramatang

Gejala penyakit:
1. Demam dengan suhu yang tinggi serta selsema
2. Mata kemerah-merahan dan sensitif pada cahaya
3. ruam tumbuh pada tubuh badan
4. rasa miang dan gatal-gatal pada tubuh

Langkah pencegahan:
1. Imunisasi campak
2. had kan pergaulan

Pantang Larang dan Petua:


1. Minum air kelapa yang segar dari pokok kelapa. Selawat 3 kali dan doa minta cepat sembuh. Air kelapa segar berfungsi untuk mengeluarkan semua virus demam campak dari badan.

2. Untuk mengelakkan gatal meletakkan daun itu dibawah cadar dan bantal sebagai alas tidur. Selain itu, boleh tumbuk lumat dengan beras, kemudian sapukan pada bintik-bintik di badan. Boleh juga mandikan anak dengan daun semambu. Caranya ramas daun ni dalam sebaldi air dan mandikan seperti biasa.

3. Mesti mandi dgn kadar yg agak banyak (untuk sejukkan badan) dan mandi dgn perlahan (supaya bintik-bintik pada badan tidak pecah).

4. Elakkan makan kicap/ makanan berkicap sebab makan berkicap menyebabkan parut atau kudis berbekas hitam.

5. Elakkan makan makanan terlalu berminyak yang boleh menyebabkan badan bertambah gatal.

6. Elakkan terkena air hujan kerana boleh menyebabkan parut itu kekal.

7. Elakkan menggaru badan. Jika bintik air pecah akan menyebabkan cepatnya tersebar pada bahagian badan yang lain.