Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Korea Korea Korea



Winter Sonata adalah pencetus segala-galanya tentang kegilaan masyarakat Malaysia terhdap cerita Korea...sebelum ini, masyarakat Malaysia...terlalu taksub dengan cerita dari Hong Kong.

Antara yang gilakan cerita korea ini...termasuk le aku. Aku begitu taksub dengan cerita-cerita yang datang dari negara Korea ini. Tapi memang aku dari dulu tidak berminat dengan cerita Melayu...aku lebih prefer cerita dari Hong Kong, Taiwan atau India....kenapa? Maybe aku ni anak cina..so darah yang mengalir dalam badan aku ni tetap mempunyai ciri-ciri cina. Cuma semenjak tahun 2008..aku melihat industri filem telah berkembang maju...kemunculan beberapa pengarah telah mengubah persepsi aku terhadap cerita Melayu...adalah jugak cerita Melayu yang telah aku tonton. Tapi aku masih berminat dengan cerita Korea, Hong Kong, Taiwan dan Jepun...dalam simpanan aku cerita-cerita dari Korea..dah penuh 2 kotak besar..(sanggup membeli yang original...). Malahan aku mempunyai begitu banyak...lagu-lagu dari Korea...dan tidak hairan le aku boleh menghafal kebanyakkan lagu-lagu ini.


Korea :
* Playful Kiss, Boys Over Flower, My Girl, Full House, Silent, Wedding, Winter Sonata, Hello Lady dan banyak lagi yang tak tertulis.

Lain-lain
* Hanakimi, Meteor Garden, My Boss My Hero, Itazura na Kiss and It Started With A Kiss.

Tapi kalo diselami betul-betul mengenai cerita-cerita dari negara ini, sebenarnya ia adalah dari jalan cerita yang hampir sama..kebanyakkannya bermula dari negara Jepun.Oleh kerana aku menonton kebanyakkan cerita-cerita dari negara ini, so aku dapat le melihat beberapa persamaannya.... terutamanya...Boys Over Flower (Meteor Garden), Playful Kiss ( Itazura na Kiss and Drama It Started With A Kiss.)

Berbalik kepada cerita atau drama dari Korea...so disini aku listkan beberapa faktor penyebab mengapa orang (adik-adik, makcik-makcik) berminat sangat dengan cerita dari Korea.

1) Jalan cerita - kebanyakkan drama Korea..merupakan gabungan emosi yang bahagia, sedih dan mengembirakan). Kalau tengok cerita Korea..tidak mengeluarkan air mata memang tidak sah...pengarah pandai memainkan perasaan penonton. Mostly cerita Korea bertemakan cinta..malahan diselitkan unsur kekeluargaan, dendam dan sebagainya.

2) Lagu yang menarik - lagu-lagu dari cerita Korea..kebanyakkan memang syok habes...lagu-lagunya menyentuh perasaan...boleh le dikatakan hampir menyamai lagu-lagu Hindi.


3) Pelakon - aku memang tidak menafikan, antara faktor yang kuat cerita Korea boleh diminati ramai kerana pelakon-pelakonnya yang hensom, cantik, cute....dari yang muda hingga le ke tua....sebut sahaja Kim Hyun Joong and Jung So Min (Playful Kiss), Lee Min Ho and Gho Hye Soon (Boys Over Flower), Lee Dae Hae dan Lee Dong Wook (My Girl), Rain (Full Hause)..dan lain-lain. Sampaikan ada antara ibu-ibu mengandung...yang sebelum ini, tidak meminati cerita Korea...sanggup meluangkan masa menonton cerita ini...gara2..hendakkan anak seperti mereka ini.

4) Set, Latar Belakang yang menarik - Cerita Korea ni aku puji satu le... kebanyakkan drama yang diterbitkan..berlatarbelakangkan... keindahan dan kecantikkan dari negara mereka. Negara Korea ni...beruntung..kerana negara mereka merupakan negara yang mengalami 4 musim...maka secara tidak langsung mereka mempromosikan negara mereka sendiri. Maka tidak hairan le....pelancong yang datang ke Korea semkin hari semakin meningkat...maka ekonomi negara mereka semakin berkembang dan maju. Kebanyakkan cerita Hindi..mengambil keindahan negara-negara lain sebagai latarbelakang cerita mereka. Dalam cerita Korea..kebanyakkan pengarah-pengarah menggunakan produk-produk yang dikeluarkan dari negara mereka....telefon, kereta dan sebagainya.

So no wonder le mengapa ramai dikalangan orang Malaysia meminati cerita Korea...dan CD-CD dari negara ini juga mudah diperolehi... yang original dan cetak rompak. Tapi salah satu taktik negara Korea yang aku puji untuk mengelakkan berlakunya cetak rompak ialah setiap cerita atau drama dari Korea... mempunyai dua version...iaitu cerita/drama dan Drama Special Edition...harga satu cerita korea..antara 100.00 hingga 180.00. Bagi aku...aku mempunyai koleksi cerita yang original...termasuk juga soundtraknya.