Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Angkat

Kadang2 pelik betul le hidup manusia ni... Suka sangat mengambil abang..adek..kakak angkat..segala2nya berangkat..sampaikan mak dan ayah pun nak angkat. Bukan salah pun nak menambah ahli keluarga. Tapi pernah ke kita terfikir dan renungkan samada keluarga yang sekarang ni dah habes diberi perhatian. Bukan jelous sebab tidak ada keluarga angkat...memang tidak berniat pun. Jasa ibu dan ayah pun tidak habes dibalas... Lagi le kasih sayang pada adek..abang dan kakak pun masih tidak mencukupi.

Kisah ini berlaku pada seorang student aku... Dah nama pelajar pendidikan khas... Senang dipermainkan oleh seorang abang yang bergelar abang angkat. Almaklum le...dia ni anak sulong...maybe nak merasa kasih sayang seorang abang dan kakak angkat. Sayang dan hormat terhadap abang angkat...sampaikan sanggup meminjam duit dari kawan2 yang lain semata2 untuk membantu insan bergelar abang ni untuk membayar bil telefon. Ya Allah... Si abang angkat ni pun satu...pandai sungguh mengambil kesempatan atas insan yang lemah ini. Tuhan Maha Adil... Sebelum duit ni dapat diserahkan... Perkara ini terbongkar.

Pada aku le... Kebiasaannya...seseorang yg baik dengan kita tanpa ikatan kekeluargaan..biasanya sering mengambil kesempatan terhadap kita... Bila dah menjadi dan sempurna..baru le semua menyanjungi kita... Tapi cuba bila kita dalam kesusahan...tengok le...siapa yang akan membantu..kalo bukan ahli keluarga kita... Ni sebagai renungan dannasihat... Coz aku dah mengalami semua ni semasa ibu bapa aku bercerai dulu.... Masa hidup susah ni le kita nampak siapa sebenarnya rakan atau keluarga susah senang kita