Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Petua Hilangkan Penyakit Kuning

Penyakit Kuning....selalunya sering dikatkan dengan bayi yang baru lahir... tetapi dewasa juga boleh menerima penyakit ini. Dulu kecik2 ibu aku selalu bercerita dengan aku.... aku dulu masa baby...kena penyakit kuning yang amat teruk..sampaikan pihak hospital ambil keputusan untuk tukarkan darah aku dengan darah yang baru...tapi Alhamdullillah berkat doa ibu aku... tiba2 aku baik dan sembuh..so x jadi le aku tuko darah yang baru. Tapi anak buah aku si Irfan plak... terkena penyakit kuning ni.... so aku tergerak hati nak bercerita sikit mengenai penyakit ini.

PENYAKIT Kuning di kalangan bayi yang baru lahir adalah warna kuning pada kulit dan putih mata. Penyakit kuning yang kelihatan dialami oleh sepertiga sampai separuh dari bayi normal yang baru lahir.

Apakah penyebab warna kuning?

Dalam tubuh manusia, darah yang baru sedang dihasilkan sepanjang waktu dan darah yang lama sedang dimusnahkan. Salah satu produk darah yang dimusnahkan dikenal sebagai bilirubin. Biasanya bilirubin masuk ke hati dan kemudian meninggalkan tubuh dalam bentuk tinja. Selama beberapa hari pertama setelah lahir, hati bayi tidak berfungsi dengan sama baik dibandingkan waktu kelak, jadi cenderung terjadi longgokan bilirubin dalam darah. Ini mengakibatkan warna kuning pada kulit dan putih mata.

Apakah penyakit kuning berbahaya?

Jika jumlah bilirubin meningkat terlalu tinggi bayi mungkin mengantuk. Tingkat bilirubin yang sangat tinggi dapat mengakibatkan masalah pendengaran dan kerusakan otak. Di rumah sakit, diperhatikan agar tingkat bilirubin tidak terlalu tinggi. Penyakit kuning juga mungkin disebabkan oleh penyakit hati. Oleh karena ini, penting agar Anda menghubungi dokter setempat. Salah satu tanda penyakit hati adalah warna tinja bayi yang pucat dan bukannya kuning tua.

Perawatan

Cukup minum adalah penting sekali untuk bayi yang baru lahir. Penyakit kuning sering lebih parah karena sedikit dehidrasi. Penyakit kuning yang kurang parah pada minggu pertama tidak memerlukan perawatan kecuali minuman. Penyakit kuning yang sedang dirawat dengan meletakkan bayi telanjang (dengan masker perlindungan untuk menutup mata) di bawah lampu cerah atau cahaya yang berwarna biru. Ini dikenal sebagai fototerapi.

Cahaya memecahkan bilirubin dalam kulit dan menjadikan penyakit kuning semakin pudar. Perawatan cahaya ini mungkin mengakibatkan bayi membuang tinja yang cair. Hal ini ditangani dengan meningkatkan jumlah minuman. Terkena cahaya matahari tanpa perhatian mungkin berbahaya dan mengakibatkan kulit terbakar. Dengan penyakit kuning yang parah, bayi mungkin perlu menjalani transfusi darah khusus di mana darah bayi diganti (ditukar) dengan darah yang bersih untuk membuang bilirubin dari tubuh.

Namun begitu terdapat juga beberapa petua untuk menghilangkan demam kuning @ jaundis di kalangan bayi.

a)Menjemur bayi pada sebelah pagi di bawah matahari yang tidak terlalu panas. b)Tutup mata bayi dengan kain supaya tidak terkena silau.
c)Beri bayi lebih air masak atau air zam zam(seelok2nya) supaya kekotoran dan tahap bilirubin yang ada dalam tubuh bayi dapat di singkirkan dengan lebih cepat.
d)Susukan bayi sekerap yang mungkin membolehkan bayi membuang air besar sekerap yang mungkin.
e)Rebus daun bunga raya, daun sirih dan air kelapa. Bilas dan bersihkan ke badan bayi untuk beberapa hari.
f)Tinggalkan dulu pengambilan jamu atau ubat2 yang memanaskan badan anda.
g)Rebus kacang bendi dengan secawan air. Beri bayi minum sekali sehari.
h)Beri bayi minum susu kambing sedikit sahaja kerana susu kambing ini panas.
i)Ambil beberapa sengkuang cina dan di parut untuk di ambil airnya.Beri minum bayi anda satu sudu kecil setiap pagi sehingga penyakit kuningnya hilang.
j)Ambil setengah biji halwa kundur dan di campur dengan air suam kosong. Minum sebanyak 2 kali sehari sehingga sembuh.
k)Ambil beberapa batang pokok dukung anak dan di rebus.Mandikan bayi anda dengan air rebusan ini bila air agak suam sebanyak 2 kali sehari selama beberapa hari sehingga penyakit kuning hilang.

Rujukan daripada Norezena Blogspot dan mysetbersalin.com