Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

E-Coli


E-Coli? Apa tu? Aku pun mula mencari info mengenai wabak ini...setelah menonton dan membaca suratkhabar tenang kebimbangan penduduk sedunia mengenai wabak ini. Kita manusia yang dikurniakan oleh ALLAH SWT dengan akal fikiran perlu berusaha untuk mengetahui sesuatu perkara. Kemudahan teknologi moden pada hari ini.... memudahkan kita mencari sesuatu maklumat....maklumat dihujung jari anda. So aku kongsi serba sedikit maklumat yang aku perolehi...Sebagai umat Islam kita melihat bencana yang menimpa merupakan satu ujian yang Allah berikan demi untuk menguji keimanan dan kesabaran kita..

E-Coli merupakan suatu wabak bakteria Escherichia coli O104:H4 telah bermula di Jerman pada bulan Mei 2011. Wabak telah bermula selepas beberapa orang telah dijangkiti bakteria membawa kepada sindrom hemolitik-uremik di Jerman, jelasnya selepas memakan terung.Mangsa pertama wabak ini ialah seorang wanita berusia 50 an telah meninggal dunia di hospital di Sweden. berusia Terdapat kes-kes seumpama itu juga dilaporkan di beberapa negara termasuklah Switzerland, Poland, Belanda, Sweden, Denmark, United Kingdom dan AS.Sindrom hemolitik-uremik (HUS) adalah satu kecemasan perubatan dan memerlukan rawatan segera. Di Jerman, 17 orang telah mati dan sekitar 500 sudah dimasukkan ke hospotal dengan HUS disebabkan oleh wabak yang memburuk.Jerman pada mulanya telah menuduh timun yang diimport dari Sepanyol merupakan menyebab kepada awabak ini...dan ini menimbulkan kemarahan kepada kerajaan Sepanyol.

Sangkaan pada mulanya berasal dari terung..telah meleret kepada tanaman-tanaman lain seperti timun dan tomato dan juga daun salad. Tanaman-tanaman ini yang telah dijangkiti dengan bakteria merupakan penyebab kepada wabak yang merbahaya dan telah merangut banyak nyawa ini. 25 peratus daripada kes terbaru membabitkan kes HUS yang menyebabkan komplikasi darah dan buah pinggang akibat jangkitan E.coli.wabak penyakit ini adalah satu sindrom dengan ciri-ciri darah merah pecah dan menyebabkan anemia (menyebabkan kekurangan jumlah pigmen hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah), kegagalan ginjal akut dan kekurangan sel darah pembeku.

Tanda-tanda seseorang telah dijangkiti wabak E-Coli ialahsakit perut, muntah-muntah dan cirit-birit berdarah. Orang ramai yang mengunjungi Eropah sejak 1 Mei lepas dan pada masa yang sama mempunyai gejala cirit-birit berdarah dinasihatkan untuk menjalani ujian pemeriksaan kesihatan di pusat-pusat kesihatan yang berhampiran. Gejala penyakit ini dapat dilihat dengan ketara dalam tempoh tiga hingga lapan hari. Selalunya mangsa akan sembuh dalam tempoh 10 hari dan tanpa sebarang komplikasi selepas dijangkiti wabak penyakit ini.

Bagi sesiapa yang mempunyai tanda-tanda tersebut..cepat2 le pergi ke hospital untuk membuat pemeriksaan...walaupun wabak ini bermula di Eropah...tapi kita kena mengambil langkah berhati-hati dan berjaga-jaga. Di Malaysia...seorang pesakit telah mendapat gejala ini setelah pulang dari bercuti di Eropah. Kita sebagai hamba Allah di muka bumiini kena yakin bahawa setiap penyakit ada ubatnya. Sabda Rasulullah SAW yang berbunyi: Sesungguhnya Allah tidak akan menurunkan penyakit (kepada manusia), melainkan Allah menurunkan bersamanya ubat. (Riwayat Imam Bukhari). Hadis ini menyatakan bahawa tidak ada penyakit yang datang kecuali bersama penawarnya. Pencegahan itu adalah lebih utama dari mengubati penyakit yang di timpa. Pencegahan merupakan penawar yang efektif bagi banyak penyakit .