Asmaaul Husna ( اسماء الله الحسنى)

  Download this mp3 from Beemp3.com

Sajak Kisah Manusia - JM Aziz


Sajak : Kisah Manusia

Aku berkolek di dada laut
Dengan jala, jala gelama
Ku tebarkan dengan sepenuh tenaga
Memburu hidup, memburu hidup

Aku bersajak di tangga pondok
Dengan mata, mata si pena
Ku kabarkan kisah manusia
Dipintu mahu di pintu mahu

Aku berkolek dan aku bersajak
Dari pantai timur ke kuala selut
Mencari penawar turunlah angin selatan
Soronglah kolek ku ke pelabuhan kelam


Masa di sekolah rendah dulu di SRK KING GEORGE V, Seremban dulu...aku pernah terbaca sajak ini...susunan ayat yang begitu puitis...mengasyikkan...yang aku tau penulisnya ialah JM Aziz....selebihnya aku tidak tahu....Tapi bila mendergar kembali nyanyian dari Sham Visa...dalam filem Debu-debu Kasih...mengingatkan aku kembali tentang sajak ini...dan terkenang cikgu Bahasa Melayu aku.. Cikgu Maimun...

Bila meningkat dewasa.... barulah aku berpeluang mengetahui sejarah hidup penulis ini.Nama penulis sajak ini.. ialah JM Aziz. Nama sebenarnya Abdul Aziz bin Abdul Rahman dilahirkan pada 3 November 1934 di Kampung Hujung Tanjung, Tanjung Luang, Seberang Takir, Kuala Terengganu. Anak kelima dalam keluarga enam orang adik beradik. Mendapat pendidikan awal sehingga darjah lima di Sekolah Melayu Seberang Takir sebelum meneruskan pelajarannya di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman Kuala Terengganu bagi mendalami penguasaannya dalam Bahasa Inggeris selama hampir 3 tahun dan berhenti disebabkan kesempitan kewangan oleh keluarganya.Selepas itu bekerja sebagai nelayan dan pada tahun 1951 beliau mula berkhidmat dalam perkhidmatan Polis Khas Tanah Melayu, setahun kemudian 1952 beliau bertukar ke jawatan Polis Hutan

Perjalanan hidupnya setelah kembali ke Seberang Takir menjadi semakin mencabar dan dijalani dengn penuh keperitan. Kembali menjadi nelayan disamping menarik beca dan sempat bekerja sebagai buruh pelabuhan di Kuala Terengganu. Pada tahun 1965 beliau disahkan mengidap penyakit kusta dan di rawat di Pusat Pemulihan Penyakit Kusta di Sunga Buloh, Selangor. Akibat daripada itu beliau tidak dapat melihat dan sebahagian daripada anggotanya cacat.

Beliau mula menulis pada tahun 1952 dalam bidang penulisan rencana dan juga cerpen tetapi sehingga kini genre puisi telah menjiwai dirinya kerana menurutnya, alam puisi adalah hati dan perasaan serta jiwanya sendiri.